söndag 16 februari 2014

Edcamp Hässleholm - sammanfattning!

Vårt första Edcamp i Hässleholm är över! 51 personer var anmälda, dock var inte alla 51 på plats. Trots det är vi, Sara Bruun och Ann-Mari Ståhl mycket nöjda.

Utvecklingsavdelningen i Hässleholm sponsrade kvällen med mycket goda smörgåstårtor! Tack för det!

Kvällen startade med att Ann- Mari berättade hur ett Edcamp går till. Folk började lite trevande att skriva upp samtalsämnen i schemat, men ganska snart var första passet fyllt av olika diskussionsämnen: Nybörjarflipp, kamratbedömning, avancerad flipp, formativ bedömning etc...
Intresset var stort för att lära sig om flippat klassrum, vilket gjorde att vi delade upp flippdiskussionerna i två - Johan Cheander från Perstorps gymnasium tog befälet i en grupp och jag tog den andra.


 I gruppen om formativ bedömning diskuterades tex fördelar och nackdelar med att använda Schoolsoft. Några deltagare berättade om att de resultatrapporterar varje delmoment de arbetat med i ämnesmatriser.
Nackdelen med detta är att matriserna i Schoolsoft är uppbyggda med E, C och A nivåer, vilket gör att lärarna känner att de sätter betyg efter varje moment. Är det formativ bedömning? Vilket alternativ har vi då det är bestämt att det är Schoolsoft och matriserna som ska användas?
Lärarna är mycket positiva till att använda matriser och tycker att det synliggör lärandet. Ett annat problem är att i tex engelska är tala och skriva under samma punkt i matrisen. Dessa förmågor kan skilja sig väsentligt åt. Hur gör vi då?

En hel del gymnasielärare fanns på plats och lärare från introduktionsprogrammet bildade en samtalsgrupp. De konstaterade dock snabbt att programmen var så olika organiserade i de olika kommunerna att det inte gick att jämföra!

Enligt körschemat skulle vi ha tre diskussionspass, men efter första passet konstaterade vi att intresset för flippat klassrum var så stort att vi valde att ha en presentation av modellen för alla.
Ann- Mari beskrev forskningen bakom och vad man bör tänka på för att inte upprepa misstag som tidigare gjorts. Hon hänvisade till litteratur: Jon Bergmans bok Flipped Classroom och Daniel Barkers bok Flippa Klassrummet men också till 5 misstag när det gäller IT i skolan som Edward Jensinger skrivit om. Jensinger är utvecklingschef i Helsingborg. Hans text kan ni läsa här: DEL 1. Idag kom även DEL 2 där samme Jensinger skriver ett klockrent inlägg om lösningar på misstagen.
Ann-Mari pratar forskning
Jag pratade om flippat klassrum i praktiken. Jag menar att flippat klassrum är så mycket mer än att göra en instruktionsfilm som eleverna ser hemma. Viktigast är den tankevända man måste göra. Många tror att det krävs 1-1 datorer eller iPads för att kunna flippa klassrummet. Så är det inte alls.
Min presentation med tillhörande länktips kan ni se HÄR.
Flippat klassrum handlar inte om
teknik - den mentala flippen är
viktigast

Johan Cheander har arbetat med flippat klassrum länge och berättade om hur han arbetar på gymnasiet. Johan är mycket duktig på att använda sig av Peer instruction, vilket han även fick tillfälle att presentera för alla senare under kvällen. Vi fick lära oss hur man använder Mentimeter i praktiken. Johan menar att användandet av tex Mentimeter eller Socrative skapar elevaktiva klassrum. Med dessa verktyg kan läraren snabbt få koll på vilka frågeställningar eleverna behärskar och med vilka de behöver mer hjälp.

Johan presenterar Mentimeter och Peer Instruction









Kvällen avslutades med ett sista diskussionspass utifrån schemat. Det blev tex learning study, mer flippat klassrum och formativ bedömning.

Deltagarna verkade vara mycket nöjda med kvällen. Flera ansåg att  Edcamp som modell var en "skön" form och att det är bra att det är vad man gör det till. En hel del berättade att de fått nya ideér och massor med inspiration.

Vi skulle bli glada om ni vill gå in här: Padlet och utvärdera kvällen. Man skriver genom att dubbelklicka i rutan som kommer upp. Använd gärna Two Stars and a Wish.

Vad har vi lärt oss av vårt första Edcamp? Jo, att intresset för flippat klassrum är stort, att vara tydliga med att den som skriver upp ett samtalsämne på schemat också är samtalsledare och att inte låta teknikern gå hem!

Nu lämnar vi över stafettpinnen till Helsingborg som arrangerar nästa Edcamp den 29/4 kl. 17.30 - 20.30.

Väl mött på Edcamp Helsingborg!

Ann-Mari Ståhl och Sara Bruun


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar