Välkomna till bokcirkeln - #pedaläslyft!
Igår tweetade jag om att jag behövde boktips inför vår årliga Kroatienresa. Plötsligt hände det som bara händer på Twitter: en liten mening blir till ett projekt i #detutvidgadekollegiet! Lisa Eriksson skrev att hon var sugen på att läsa om Olga Dysthes Det flerstämmiga klassrummet, vilket jag (till att börja med) var totalt ointresserad av! Jag var och lyssnade på James Nottingham i tisdags och var bara sugen på denne karismatiske man!
Lisa föreslog att vi skulle starta en bokcirkel och direkt flippade Twitter ut. Så många som var på! Ett helt galet projekt att dra igång i maj när högarna bredvid, i alla fall, mig är gigantiska - både tvätt och rättning tornar upp sig. Men det är precis detta jag fullkomligt dyrkar med Twitter. De spontana ideérna som blir till konkreta projekt.
Annika Sjödahl, Lisa Eriksson, Magnus Blixt, Sara Bruun och Therese Linnér är lärarna som kommer att hålla i trådarna i sommar. Vill man skriva om detta kommer #pedaläslyft vara hashtaggen som gäller.
Vision?
Vi befinner oss mitt i ett samhälle som utvecklas i en rasande fart. Många av oss känner att vi inte hänger med. Didaktiken och pedagogiken måste anpassas till det nya samhället där tekniken är en stor och naturlig del. Hur ska vi utveckla didaktiken så att den hänger med i samhället på 2000talet? Vad är en digital didaktik?
Vi tror och hoppas att #pedaläslyft ska kunna bidra till att vi utvecklar svensk skola och att läsning av pedagogisk litteratur, gammal som ny, samt avhandlingar kan bli navet i denna utveckling.
Hur går det till?
När omröstningen nedan är klar meddelar vi vilken bok/avhandling som är de första vi ska läsa.
Diskussionerna kommer att ske under veckorna 29, 30 och 31 men allt sparas och det går att del av i efterhand. Vi kommer att arbeta i delade Google Dokument, kanske via Skype eller Hang Out och kanske spela in en podcast. Inget är färdigplanerat och har du kloka ideér är du välkommen att höra av dig!Självklart kommer vi göra det så enkelt att allt kan delta oavsett hur teknisk man känner att man är. Ovanstående är förslag, men vi i gruppen funderar över flera olika lösningar som ska kännas enkla att använda. Känn absolut inte att tekniken begränsar dig. Vi hjälper dig om du vill!
Vi vill att du ska se detta som en virtuell Edcamp. Du bidrar med precis det Du själv vill och hoppar in där Du känner att Du vill. Vi är helt medvetna om att vi kommer få kritik för detta projekt då vi genomför det på sommarlovet. Vissa anser att ju att vi pedagoger inte får eller ska läsa något jobbrelaterat under vår ledighet. Nu tycker andra av oss att det är intressant och gör gärna detta ändå av egen fri vilja och då blir man sedd som en förrädare. Ni som vill delta gör detta helt utan krav och helt prestiglöst. Det ska kännas roligt och utvecklande för er. Ni deltar precis så mycket eller lite som ni själva har lust med. Då dokumenten kommer vara öppna kan man ta del av det i efterhand om man vill.
Steg 1
Rösta fram 1 bok och 1 avhandling som vi kan komma överens om att läsa.
Här hittar ni listan på litteratur och avhandlingar: Sommarläsning
Välj EN bok ur listan och EN avhandling som du sedan skriver in namnet på i den Answergarden som vi skapat här Answergarden #pedaläslyft Omröstningen stänger den 31/5 kl. 12.
Steg 2
Anmäl dig här: #pedaläslyft Ni som anmält er i det tidigare Google Dokumentet behöver inte anmäla er igen!
Nytt blogginlägg och info om vilken bok / avhandling det blev meddelas på Twitter, www.edcamp.se och denna blogg på söndag 31/5.
Vi ses och hörs!
#pedaläslyft
Annika, Lisa, Magnus, Therese och Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar