onsdag 13 november 2013

Vinslövs djurpark!

- Välkommen till Vinslövs djurpark. Har har du hela zoo framför dig. Kolla aporna därborta i fönstret! Kolla ugglan som försöker läsa! Kolla papegojorna i hörnet!

Eleven, som presenterade klassen jag skulle ta över, stoppade gapskrattande in en pris snus. Han satte  sig längst ner i klassrummet, la upp fötterna på bänken och avslutade leende sitt anförande med orden:
- Du.. Lycka till förresten!

Jag kom att tänka på ovanstående händelse under en diskussion vi idag hade på skolan. Vi pratar mycket om vilka metoder vi ska använda för att göra undervisningen mer lustfylld och hur vi skapar motivation. Själv har jag börjat läsa " Flipped Classroom" av Daniel Barker och är väldigt mycket inne på att detta är en metod som passar mig och mina elever.


Trots allt är det så att vi kan diskutera metoder, illustrera elevens förmågor med the Big Five, prata med eleverna om formativ bedömning osv, men när du får en klass framför dig som i exemplet ovan kan du prata om the Big Five i årtionden. De lyssnar inte. Ovanstående klass/klasser finns på alla skolor idag. Om du som lärare inte behärskar grundläggande färdigheter i att skapa ett lugnt klassrumsklimat spelar metoderna ingen roll anser jag. En klass som ovan kan man inte experimentera med. De måste veta exakt vad som förväntas av dem och inledningsvis måste uppgifterna vara anpassade och ganska enkla så att varje elev känner att den lyckas. 
I Kometprogrammet (www.kometprogrammet.se) , som jag utbildar lärare i, är grundtanken att få eleven att känna att den är värd något. Vi pratar mycket om bemötande och hur vi kommunicerar med eleverna. Lärare är experter på att tjata sönder eleverna. Ett enkelt tips att ta med sig för att undvika gå i tjat och skrikfällan är att tänka på 5:1. Nej, det är ingen ny bantningsmetod! Forskning visar att du måste ge eleven genuint och ärligt beröm fem gånger för att kunna säga till på skarpen en gång och få en effekt av det. Ha fem enkronor i fickan. Varje gång du ger beröm flyttar du över en krona till den andra fickan. Jag har arbetat med Kometprogrammet sedan 2009 och handlett lärare i olika kommuner. Inte en enda lärare har misslyckats med att skapa ett lugnare klassrumsklimat. Vissa klasser har gått från sjövilda till lugna och arbetsvilliga med faktiskt väldigt enkla knep. 


Metoder och skolutveckling i all ära. I dagens skoldebatt har det viktigaste glömts bort:
att skapa relationer till eleverna
att upprätthålla ordning och reda i klassrummet

När vi lyckats skapa ett positivt och gott klassrumsklimat kan vi prova olika metoder. Tills dess måste varje elev veta vem som leder arbetet, veta att inga elever som uppför sig som apor på zoo släpps in i något klassrum, veta vilken plats den ska sitta på, och veta exakt vad som förväntas av dem. Med anpassade uppgifter som eleven klarar och får beröm för kommer de en efter en att så småningom självmant börja arbeta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar