torsdag 23 januari 2014

Lyrisk fröken!

I engelska årskurs 8 arbetar vi med ett tema om Nelson Mandela. I dag var det dags för eleverna att fila på sina "final versions". Jag är lyrisk över deras aktivitet och engagemang. Så mycket har jag nog aldrig hört elever diskutera både innehåll och form.
Utan mitt deltagande i det digitala skollyftet och utan att jag hade gått kursen 2komma5 - Flippa klassrummet hade detta aldrig hänt. 
Genom Twitter och #digiskol har jag också kommit i kontakt med Mia Smith och Annika Sjödahl. De är språklärare i Göteborg respektive Enköping. Vi har aldrig träffats men har kontakt i stort sett varje dag. De känns som nära kollegor. Vi utbyter tips och erfarenheter, ger varandra respons på elevarbete etc. 
Utbytet via #digiskol och dessa tjejer har gett mig mer fortbildning och utveckling än jag någonsin kunnat drömma om. I september 2013 hade jag aldrig bloggat eller ens tänkt att jag skulle arbeta så som jag gör idag. Eleverna har gett en otroligt positiv respons och det är trots allt annat det viktigaste för mig. 

I Mandelatemat var en av uppgifterna att de skulle skriva en argumenterande text. Jag gjorde en flippfilm till det som ni kan se här. Jag tror det är viktigt att ge eleverna en stödstruktur för sitt skrivande och därför använde vi denna modell.
Eleverna skrev tillsammans tre och tre. När de ansåg att texten var klar och de hade kollat den mot strukturen i instruktionsfilmen var det dags för att skicka texten vidare till granngruppen. Alla hade sett filmen jag gjort om Two stars and a wish och lärt sig fraserna som tillhörde. Fraserna är gjorda av Mia Smiths årskurs nio elever på Herrgårdsskolan i Göteborg. Uppgiften var att ge respons enligt denna modell och det hade räckt att ge två stjärnor och en önskan. Eleverna blev dock så engagerade i texterna att det utvecklades till riktiga diskussioner. Roligast av allt: en kille som var sjukanmäld och hemma la sig plötsligt i diskussionen! Resultatet av deras diskussion och deras text kan ni se här. Eleverna har godkänt att jag publicerar deras text. Klicka på kommentarerna för att kunna se vad alla skriver. Jag har ännu inte kommenterat eller rättat i texten. Detta är deras "final version" och nu är det dags för min bedömning.
Och er tänkte jag: Vad tycker ni engelsklärare om denna text? Den kommer att finns på textbanken via Wikispace. Om ni vill och har tid maila er respons till  sarasv@hotmail.com. Positiv respons kan såklart ges via kommentarsfältet!



2 kommentarer:

  1. Härligt! Visst är det stor glädje att få följa deras lärande och se engagemanget. Samtal är guld värt i lärprocessen och eleven som lärresurs något ab det mest givande. Vilket utmärkt exempel på allt detta! Hör gör du för att bedöma dem individuellt? Tack!

    SvaraRadera
  2. Detta ska ses som ett övningstillfälle i att skriva argumenterande. Nu har de tillsammans lärt sig detta. Nästa gång vi skriver skriver de enskilt och då vet de också att det är ett bedömningstillfälle. Tack för din positiva respons!

    SvaraRadera