lördag 17 maj 2014

Annorlunda tyskprov

I fredags hade vi tyskprov på ett, i alla fall för oss, annorlunda sätt. Jag och några av eleverna hade på förmiddagen varit och föreläst för alla skolledare i Hässleholm. Det var ett gäng nervösa elever som ställde sig längst fram! De svarade snyggt och proffsigt på alla nyfikna frågor. Väl tillbaka i Vinslöv skulle vi genomföra vårt prov. Tyvärr visade sig att inget internet fanns på hela skolan... Vad gör vi? Jag diskuterade med eleverna och genast tänkte de ut alternativ. Det lättaste hade ju varit att säga: " vi skiter i det. Det funkar inte" , men istället föreslog eleverna att vi kör på Hot Spot. De frågade varandra hur många som hade telefoner med fritt internet. De konstaterade att det var flera stycken. En kille styrde upp allting genom att ta kommandot. Jag behövde bara luta mig tillbaka och se på! 
Vi har arbetat med perfekt dvs att kunna skriva och tala i dåtid under ett par veckor. I min undervisning skiljer jag oftast på övningstillfällen och bedömningstillfällen. I det där fallet fick eleverna reda på hur provet skulle gå till genom att jag la ut allt i förväg på min instruktionsblogg: www.bruunsklassrum.blogspot.com 
Eleverna brukar arbeta i team och dessa består av 3-4 elever. De skulle, i teamet, genomföra första uppgiften som bestod av att identifiera vilken mening som var rätt. De fick fyra alternativ och utöver dessa fanns också "inget av ovanstående är rätt". Eleverna skulle diskutera vilken mening som var rätt och dessutom kunna motivera varför den var rätt. 

Eleverna kryssade i en enkät som jag gjort i Google Forms. Svaren landade i mitt svarsformulär i datorn och såg ut så här: (Ett team svarade med papper och penna då deras Ipad la av !)



När de hade svarat och var överens i gruppen använde vi oss av Random Name selector . Detta innebar att ingen av eleverna visste vem i gruppen som skulle motivera vilken mening som var rätt. 
Eleverna satt på hel spänn! Uttryck som "shit vad det känns i magen" " tur jag pluggat" och " fy f-n vad läskigt" hördes! 
Vi diskuterade meningarna och de kunde motivera sina svar väldigt väl. Det som vållade problem var när ett verb ska böjas med haben eller sein. 
Jag fick en otroligt bra bild av vad eleverna kunde och inte kunde. Efteråt pratade vi om hur det kändes och eleverna tyckte att det var mycket bra. " Det känns mer som inlärning än prov" " Ingen kom undan - det känns bra att du hört alla prata" " Nu vet jag precis vad jag måste träna på inför den enskilda delen på måndag" . 
Det var precis detta jag var ute efter  - att eleverna skulle upptäcka vad de behövde öva mer på och att jag skulle få koll på vad jag behövde gå igenom mer. Jag tycker att jag fick en mycket bra bild av deras kunskapsnivå då jag fick höra dem resonera kring uppgiften.
På måndag ska eleverna få en skrivuppgift som ska genom föras enskilt. De ska dels göra om en text från presens till perfekt dels skriva fritt i perfekt. Jag hoppas att de som kände att de inte riktigt hade koll nu vet vad de behövde träna mer på och faktiskt gör det. Trots att det är sol och helg.. Vi får se på måndag.
To be continued...
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar