torsdag 8 maj 2014

Vad har vi sett på #SETT2014


Pumpsen är nerpackade. Gympaskorna är på och jag sitter på tåget hem till Hässleholm igen. Två helt otroliga och för egen del, nästan surrealistiska dagar är över. Imorgon är det lektioner igen som vanligt!
Imorse var jag först i kön till Patricia Diaz. Hon är hästlängder före mig när det gäller att använda webben i undervisningen. Hon lyckas sätta ord på det jag själv känner i mitt klassrum: eleverna skärper sig extra när de har en riktig mottagare. Den mottagaren finns för både hennes och mina elever genom att vi bloggar och ägnar oss åt webbpublicering i olika former. Kolla in hennes hemsida på www.patriciadiaz.se 
Jag hann tyvärr inte få tag i min chef inför Ingela Netz föreläsning. Henne borde alla skolledare lyssna på och lära av. Hon pratade om att ha ett formativt synsätt som rektor, att se och lyfta fram de goda exemplen. Ingela menade att hon "humlade" mellan sina skolor och pollinerade. Med detta menade hon att hon tog godbitarna från en skola och spred till en annan med hopp om att det skulle gro i den nya skolan. 
På eftermiddagen fick jag njuta av två mycket konkreta föreläsningar. I den första, Engelska off pist, fick vi lära känna Learnify.se. Learnify verkar vara ett smart verktyg som jag verkligen ska titta mer på. Katarina Nyström och Charlotte Wilson introducerade begreppet "gummibandsuppgifter" Uppgifter som stretchar eleverna till att utmana sig själva. De varvade konkreta elevexempel med exempel på hur deras eget arbete som lärare var organiserat. I det klassrummet skulle jag gärna vilja vara elev! 
Sist ut idag var min tysklärarvän Cecilia Härsing. Det finns en anledning till att jag snor hennes flippfilmer . Hon är grym! Cecilia arbetar utan lärobok i sin tyskundervisning och visade mycket tydligt och konkret på hur hon tex använder Rammstein i grammatikundervisningen. 
Av Cecilia fick jag tipset om en app jag inte tidigare hört talas om:Kaizena. Den kopplas ihop med Google Drive och Kaizena ska jag verkligen kolla in mer. 
Cecilia använder också Notability en hel del. Den appen står också på min " att lära mig lista". En rolig och inspirerande föreläsning som verkligen förtjänar att lyftas fram i ljuset! 
Det kommer nog ta tid att smälta denna upplevelse. Igår när jag stod på scen och såg folket strömma in trodde jag knappt att det var sant! Det var tydligen sån trängsel utanför. En tjej jag träffade idag sa att hon fått köa en timme! En timme. För att lyssna på mig. Det går knappt att ta in! Responsen på Twitter har varit enorm. Många besvikna som inte fick plats och många glada som kom fram och sa att det var en toppenföreläsning! Till er som inte kom in ges möjligheten att lyssna på mig vid ett par tillfällen i höst bla på www amkr.se Avmedia Kronobergs digitala kompetensdag den 28/10. Den föreläsningen är i Växjö. Såklart kan ni också höra av er för att boka in mig som föreläsare till just er skola. Förläsningen kan också kombineras med en workshop där man får gå på djupet i de verktyg jag visar.
Ett stort tack till alla er som kommit fram och pratat, gett respons och bara uppmuntrat! Nu gräver jag ner mina sargade fötter djupt i den skånska myllan. Jag behåller gympadojjorna på, håller huvudet kallt, tar ett steg i taget och njuter i fulla drag av mina " two days of fame" !
// Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar