måndag 18 augusti 2014

Love and relationships - Paradise Hotel vs. Chris Isaak

I kväll är det premiär för Paradise Hotel. De flesta ungdomar sitter bänkade och längtar efter detta. Själv tänker jag att jag hade blivit väldigt besviken om min egen dotter skulle välja att delta. Jag vill kunna diskutera normer och värderingar med inte bara min dotter utan även med mina elever.
Klassen jag har i årskurs åtta i engelska är helt uppslukade av varandra, kärlek och sex. Det bara bubblar i dem. Alltså beslutade jag att vi skulle arbeta med just detta. Jag skapade temat Love and relationships. Vi kommer att börja med att titta på Chris Isaak som sjunger sin klassiker Wicked Game. Jag publicerade under dagen introduktionen till temat på min klassblogg och tämligen omgående började kommentarerna komma om att videon är olämplig för årskurs åtta och inte bör visas.
En hel del PM på Facebook trillade in om hur jag tänkte och om jag tänkte. Därför vill jag nu förtydliga. Titta först på videon. Mycket nöje!

 


Eleverna kommer att få se videon i förväg och svara på två frågor. Lektionstid kommer vi först och främst gå igenom och titta på de förmågor som hör ihop med temat. Till detta gjorde jag också en instruktionsfilm. Vi kommer inte att se hela på en gång utan jag kommer dela upp den och visa någon förmåga åt gången. Jag tror att det blir för mycket för eleverna att ta in annars. Självklart börjar jag med den kommunikativa förmågan som dominerar inom språken.
Jag vill att vi på skolan ska få ett gemensamt språk och tänk kring förmågorna. Flera från skolan var och lyssnade på Göran Svanelid i fredags och jag tänkte att det var läge nu. Många säger att man inte kan använda förmågetänket när det gäller språk. Jag vill med filmen försöka visa att det fungerar. Jag använder begreppet förmågor och pratar inte om djur eller ringar eller vad det nu kan vara som brukar associeras med The big 5.
Förmågorna i engelska:






Vi kommer att diskutera och prata om förmågorna. Jag kommer göra kopplingar till filmen lektionstid: "Nu när vi skriver en argumenterande text använder du bland annat din analysförmåga"
Jag tror stenhårt på att vi måste ha ett enkelt och tydligt språk som knyter ihop skolans ämnen.
Tillbaka till Paradise Hotel. Vi kommer diskutera Wicked Game videon och titta på den utifrån flera olika perspektiv. Jag kommer också att berätta för dem att flera vuxna skrivit till mig och tyckt att den är olämplig. Ska bli mycket intressant och höra elevernas reaktioner dels på videon dels på att den skulle vara olämplig. Vi kommer att dra parallellen till Paradise Hotel och diskutera fördelar och nackdelar med att vara med i en sån serie jämfört med att vara med i Isaaks video. Eleverna ska även få diskutera vilket som är kärlek - är det riktig kärlek i Wicked Game? Varför är kärlek just ett sådant spel? Är deltagarna i Paradise Hotel som blir ihop kära på riktigt?
Boken vi ska läsa heter Dear Nobody av Berlie Doherty. Den handlar om två tonåringar som blir förälskade och där tjejen blir gravid. Helen skriver brev till sitt ofödda barn därav titeln.
Ni kan följa resten av temat via min klassblogg och etiketten Engelska 8A.
Jag är riktigt sugen på att börja diskutera med ungdomarna nu! Nästa vecka är det första lektionen. Hoppas de är lika intresserade av att rivstarta!
/ Sara

1 kommentar:

  1. Hur tror du att utfallet skulle bli om eleverna fick kluriga frågor kring boken som inbjuder till och som lockar analyserande ur dem istället för att prata OM analyserande för att ta ett exempel (OK, du har säkert kluriga frågor också men du kanske förstår min poäng). Min fråga bottnar i att jag själv har börjat tröttna på mitt eget pedagogiska "ältande" och tänker att det är nog inget mot vad mina elever gjort:)

    SvaraRadera