måndag 28 mars 2016

Kungliga Vitterhetsakademien

När Birgitta Svensson, Kungliga Vitterhetsakademiens ständiga sekreterare, ringde i december trodde jag först att det var ett skämt. Hon meddelade att jag hade nominerats av Språklärarnas Riksförbund och tilldelats Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning. Motiveringen var:
För att Sara Bruun med digital teknik lyckas motivera elever att lära sig nya språk.
Priset bestod av 50 000 kr till mig personligen och 20 000 till skolans bibliotek.
Ceremonin var på Riddarhuset i Stockholm med efterföljande middag på Grand Hotel!
Det var verkligen en ett minne för livet och något man bara får uppleva en gång!
Ellen och jag inledde dagen med att fixa hår och make up på Björn Axen salonger och hos Emma.
Det var verkligen precis så proffsigt och lyxigt som vi hade tänkt oss. Vi blev supernöjda.
Därefter åkte vi tillbaka till hotellet för att byta om. Mina och Johns kläder hade vi ordnat via Frackhuset.se. Min klänning var en Nixa C1023 i navyblue.
Jag har tidigare blivit fotograferad av Kristina Alexanderson och varit mer än nöjd med hennes bilder. Vi valde därför att hon skulle ta foton före ceremonin. Jag är så glad att vi valde att göra det då bilderna blev fantastiska.  Det var dock inte helt enkelt för Kristina att ta sig in på Riddarhuset. Om den historian kan du läsa här: Får jag komma in?
2015 var ett helt fantastiskt år. Det började med att jag släppte min första bok Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språnget , i maj vann jag och dåvarande 9C  Webbstjärnan, i november tilldelades jag Hässleholms kommuns kvalitétspris av Barn och utbildningsnämnden och som kronan på verket fick jag alltså Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning. Det är svårt att ta in och jag är mycket stolt och hedrad. Hur ska 2016 bli? Jag skriver på min andra bok som beräknas utkomma under hösten. Den kommer att handla bland annat handla om autentisk undervisning och hur man kan ta sitt klassrum ut i världen.
Nedan kan ni se ett urval av de bilder som Kristina tog. Mina absoluta favoriter kommer längst ner. Bilderna på Ellen är de bästa jag någonsin sett på henne! Kristina har verkligen lyckats fånga Ellen. I den nedersta bilden kommer jag direkt att tänka på konstverket: Flicka med pärlörhänge.
Många tack till dig Kristina!
/ Sara


John, Ellen, mormor och jag






1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder!
    Jag måste bara få berömma dig för att du hade sinnesnärvaron (!) att boka in en fotograf till detta. Att boka in en hår och makeup-människa tillsammans med att fixa vackra kläder till familjen är en stor grej i sig själv. Men att då också tänka på att ta de där korten man sedan har som "bevis" på denna helt underbara dag är bra gjort! Dessutom blev jag väldigt glad när jag såg att din mamma också fick vara med på din speciella dag! Som mamma hade jag varit så galet stolt och de hade fått binda fast mig i stolen för att jag inte skulle peka och ropa "detta är min dotter, MIN dotter, som gjort detta"! Jätteroligt!
    Jag brukar berömma dig - och du är värd allt beröm i världen!
    Du är den där läraren som gör det där lilla extra.
    För någon vecka sedan såg jag en kommentar på din Fb från min son. Det stod något i stil med "om man ändå fått ta med sin högstadielärare till gymnasiet". Ett bättre verbalt betyg än så är svårt att få - i alla fall från en tonåring som är väldigt trött på skolan. Han är såklart fortfarande duktig i ämnet, men just nu går han på lagrad energi och har svårt att känna sig speciellt motiverad så jag förstår precis vad han menar. Han - och många andra från fd 9c - saknar dig och ditt sätt att göra skolan rolig!
    Som mamma är jag sååå tacksam för att du fick honom att inse sin potential.
    Och korten på dig och din dotter är ju helt fantastiska!
    Väldigt mycket "Flicka med pärlörhänge".
    Dottern är ju så enormt vacker. Helt ljuvliga bilder!
    Bästa Sara Bruun - grattis till ännu en utmärkelse! Du är värd varenda en du får!
    Och ett stort TACK för allt du gör för ungdomarna!
    Vi kommer aldrig att glömma dig!
    Och jag hoppas ni hade en riktigt härlig Askungekväll där på Grand Hotel.

    //Mamma Ekelund

    SvaraRadera